Sant Feliu de Codines inicia els actes de “l’any Ribera” en record del Centenari del naixement de l'insigne escriptor Antoni Ribera

Dimecres, 15 de gener de 2020 a les 00:00

Coincidint amb el centenari del naixement d'Antoni Ribera, l’any 2020, l'Ajuntament de Sant Feliu de Codines va decidir crear una comissió per celebrar aquesta efemèride i fer justícia al record de l’insigne escriptor. I per a això es van programar uns actes que degut a la pandèmia de la Covid-19 no es van poder portar a terme. Finalment el dia 16 d’octubre d’aquest any 2021 se celebraran els actes centrals d’homenatge previstos l’any passat.

Algunes de les accions destacades que es duran a terme:

1. S’inaugurarà un passatge de la localitat a prop de la que va ser la seva primera llar a Sant Feliu de Codines. El lloc triat és un passatge -actualment sense denominació- que comença a la carretera C59 (carrer Agustí Santacruz), davant del "Passatge Martina", i que acaba al carrer Sant Joan (carrer on va viure quan va arribar a Sant Feliu de Codines), que passarà a anomenar-se "Passatge Antoni Ribera".
  2. Es col·locarà una placa commemorativa, amb codi QR que enllaçarà a una web amb la seva biografia, a l'edifici del carrer Barcelona, ​​46 on Antoni Ribera va residir i va redactar bona part de la seva producció literària.
  3. S’inaugurarà a la Biblioteca Municipal Joan Petit i Aguilar un Llegat Antoni Ribera que recopilarà l'obra publicada per l'escriptor, els seus articles i escrits, per convertir-los en accessibles a lectors, historiadors i investigadors.
  4. S'organitzarà una jornada ufològica en memòria al Centre Cívic la Fonteta amb la presència de diferents ponents del món de  la cultura i del periodisms que van ser importants en la vida i obra de l'autor.

Antoni Ribera (1920-2001) va ser un important escriptor català -pioner de la ciència-ficció, de l'exploració submarina i de l'estudi dels grans misteris de l'Univers- que va desenvolupar bona part de la seva activitat literària a Sant Feliu de Codines (Barcelona). Veí de la nostra localitat des de 1971 fins que va morir trenta anys més tard, Ribera va destacar de seguida com a traductor -parlava amb fluïdesa sis idiomes i va traduir a el castellà més de 300 obres-, a més de com a autor de relats breus, petites obres de teatre, novel·les i assaigs publicats en una desena de llengües i que van aconseguir gran popularitat al nostre país. La seva bibliografia completa supera les 70 obres impreses.

Condecorat amb la "Creu de Sant Jordi" de la Generalitat de Catalunya el 1990 pel seu decidit suport a publicacions escrites en català durant el franquisme, Ribera es va fer enormement popular gràcies als seus llibres sobre ovnis i extraterrestres. Va ser, de fet, el primer espanyol que va dissertar a la Cambra dels Lords de Londres sobre aquesta qüestió, el 1979. El gran enigma dels plats voladors (1966), Segrestats per extraterrestres (1981) o Les màquines del Cosmos (1983) es compten entre les obres preferides dels aficionats al, segons ell, "problema número u de la ciència moderna" al qual va dedicar bona part de la seva vida.

Considerat un humanista en tota regla, va saber esquitxar les seves obres, les seves intervencions en mitjans de comunicació i les seves conferències de referències cultes que sembraven la inquietud i el dubte a la seva audiència. Va ser així mateix director de la revista Horitzó (1968-1971), a més de membre fundador d'importants associacions com el Centre de Recuperació i Investigacions Submarines (CRIS, 1954) i el Centre d'Estudis Interplanetaris (CEI, 1958).

La seva casa de Sant Feliu de Codines -ubicada al carrer Barcelona, ​​46- es va convertir aviat en lloc de "peregrinació" per a molts lectors i autors que l'admiraven com el savi que va ser. Persones com Agustí Bartra (poeta i "Creu de Sant Jordi" 1981), Javier Sierra (escriptor, premi Planeta 2017), Fernando Calderón (prestigiós pintor càntabre), J. J. Benítez, Fernando Jiménez del Oso, Andreas Faber-Kaiser o Enrique de Vicente , per citar-ne només alguns, van visitar la nostra localitat per trobar-se amb ell i accedir a l'immens fons documental i bibliogràfic que atresorava.

Més informació sobre Antoni Ribera a Internet: https://www.javiersierra.com/biografia/periodismo/mis-personajes/antonio-ribera/

Actes Any Ribera: Fotos Conferència del periodista i escriptor Javier Sierra a la Fundació Robert Llimós

EUROPA PRESS: Sant Feliu de Codines (Barcelona) acogerá una jornada en memoria del ufólogo Antoni Ribera

ALDIA: Sant Feliu de Codines (Barcelona) acollirà una jornada en homenatge a l'ufòleg Antoni Ribera